Siirry suoraan sisältöön

Tuotannon opinnot (15 op)

Toteutuksen tunnus: KM00DK16-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

28.08.2020 - 09.10.2020

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 161

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Johanna Wartio
  • Annakaisa Sukura
  • Antti Pönni

Vastuuopettaja

Annakaisa Sukura

Ryhmät

  • KXC19_T
    KXC19 Tuotanto

Tavoitteet

Opiskelija tuntee audiovisuaalisen kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta.

Opiskelija tuntee kotimaisen media-alan toimijoita ja sidosryhmiä. Opiskelija tietää tuotannon tekijänoikeudet ja keskeiset sopimukset eri yhteistyökumppaneiden kanssa. Hän tietää erilaisia media-ala julkaisualustoja.

Opiskelija osaa ammattimaisen audiovisuaalisen tuotantoprosessin kokonaisuuden. Hän tietää käsikirjoituksen tuotannollisen ja taiteellisen purun, ja osaa suunnitella sen perusteella erilaisten resurssien tarpeen tuotannoissa. Hän osaa tehdä erilaisia tuotantosuunnitelmia ja vaiheistaa niitä. Hän tietää media-alan erilaisia ammattirooleja ja toimenkuvia. Hän tietää audiovisuaalisen jälkituotannon prosessin ja sen keskeisen ammattisanaston.

Opiskelija osaa esitellä tuotannon eri yhteistyökumppaneille suullisesti ja kirjallisesti. Hän tietää tuotannon kulurakenteen, rahoitussuunnitelman ja kulunseurantaperiaatteen. Hän tuntee keskeiset kotimaiset julkiset rahoituskanavat. Hän tietää erilaisia välineitä ja foorumeita vaihtoehtoisen rahoituksen hankintaan.

Hän tietää erilaisia levityskanavia tuotannoille. Hän ymmärtää valmiin tuotannon markkinoinnin ja levityksen osana tuottajan työtä.

Opiskelija osaa kommunikoida työryhmän ja yhteistyökumppaneiden kanssa ja tietää erilaisia tapoja siihen. Hän tietää erilaisia malleja johtaa tuotantoryhmää. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta tuotannon kehitys- ja tuotantovaiheessa.

Hän osaa suunnitella henkilökohtaista urapolkuaan, arvioida ammatti-identiteettinsä kehittymistä ja esitellä osaamistaan.

Sisältö

- teosanalyysi
- tuotantoprosessi eri välineissä
- julkaisukanavat
-keskeiset tekijänoikeudet ja sopimukset av-tuotannoissa
- tuotantohenkilökunta ja toimenkuvat
- käsikirjoituksen tuotannollinen ja taiteellinen analyysi
- tuotannon esittely suullisesti ja kirjallisesti
- kustannusarvio, rahoitussuunnitelma ja kulunseuranta
- erilaiset rahoituskanavat ja –alustat kotimaassa
- vaihtoehtoiset rahoituksen hankinnan välineet ja kampanjat
- tuotantojen julkaisu, levitys ja markkinointi
- työryhmän johtaminen
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen

Oppimateriaalit

Movie magic scheduling
ses.fi; avel.fi; kms.fi; tuotantokonnaustimet; yle.fi; mtv.fi; nelonen.fi
suoratoistopalvelut
kirjallisuutta: markkinointi, levitys, johtamistaito
selo.fi, näyttelijäliitto, teme.fi, journalistiliitto
The Hollywood pitching bible : a practical guide to pitching movies and television: Eboch, Douglas, kirjoittaja. ; Aguado, Ken,
"Power pitching" : "secrets to empower your speeches and presentations:
Tice, Dave
Pitkän elokuvan pitchaus : opas tuottajalle: Karppinen, Niina
Miniatyyrimaailman luominen elokuvaan VFX-suunnittelijan näkökulmasta : Lastenelokuva Onnelin ja Annelin Talvi esimerkkinä;Hintikka, Tuomo
ELOKUVA-JA TV-ALAN TYÖNTEKIJÖIDEN TYÖSSÄ JAKSAMINEN JAKSOTYÖSSÄ
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/149773/Hellen_Peppi.pdf;jsessionid=77C10C02F14BEA6B8BCC8FA3F6F86D9?sequence=1

https://lehtiset.net/elamaa-jaksotyon-kanssa/

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Vieraliluento
Vierailut ammattikentällä
Oppimispäiväkirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä: 15op = 405h
Kontakti:200 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö, itsenäinen: 100 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Tehtävät: 105 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

jatkuva arviointi
50% osallistuminen
50% tehtävät