Verhoilukonservointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: KI00CM53-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 06.12.2019
Ajoitus
30.11.2019 - 20.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 8
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Paula Niskanen
- Anna Häkäri
Vastuuopettaja
Anna Häkäri
Ryhmät
-
KXA16S1TKTekstiilikonservointi
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee verhoilun historiaa ja tunnistaa eri aikakausina huonekaluissa käytettyjä verhoilutekniikoita ja materiaaleja.
- Opiskelija tunnistaa aikaisemmat verhoilun korjaukset ja entisöinnit sekä osaa tehdä päätöset myöhempien restaurointien mahdollisesta poistosta.
- Opiskelija ymmärtää, miten jousitus tehdään.
- Opiskelija tunnistaa huonekalujen verhoilun erilaiset vauriot ja niiden syntymekanismit.
- Opiskelija tietää miten erilaiset materiaalit on otettava huomioon verhoillun huonekalun konservoinnissa.
- Opiskelija tietää miten verhoiltu huonekalu dokumentoidaan, puhdistetaan, konservoidaan ja restauroidaan sekä toteuttaa työn käytännössä.
Sisältö
- Verhoilumateriaalit – ja tekniikat
- Verhoilumateriaalien vaurioituminen
- Verhoillun huonekalun historiaa
- Verhoillun esineen dokumentointi, konservointi ja restaurointi
Oppimateriaalit
Julkaistaan myöhemmin.
Conservation of Upholstery
Opetusmenetelmät
Esittävä luento, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus, harjoitustehtävät, ohjatut harjoitukset, yksiöohjaus, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö tapahtuu vierailujen ja/tai vierailevien lehtoreiden luentojen ja keskustelujen kautta. Esineet opintojaksolle hankitaan museoista ja eri laitoksista jo olemassa olevien työelämäyhteyksien kautta sekä yksityisiltä asiakkailta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoitustyöt 70%
Itsenäinen työskentely 30%
Opiskelijan viikkotyömäärä on 1,5 opintopistettä kohti 40 tuntia, josta noin 18 - 20 tuntia on lehtorin kontaktiopetusta. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen käytännön työskentelyyn tai itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovaatimus.
Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävä annettuun kirjallisuuteen ja pidettävä yksi powerpoint-esitelmä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole paneuduttu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioihin merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja hänellä on tekstiilikonservoinnissa vaadittavat hyvät kädentaidot.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelijalla on tekstiilikonservoinnissa vaadittavat erinomaiset kädentaidot.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole paneuduttu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön konservointityöhön ja kirjalliseen konservointiraporttiin ja niiden arviointiin.
Esitietovaatimukset
1., 2. ja 3. vuoden ammattiopinnot.
Lisätiedot
Opintojakso toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.