Siirry suoraan sisältöön

Nykytaiteen konservointi; integroitu analyyttiset tutkimusmenetelmät (10 op)

Toteutuksen tunnus: KI00CM38-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 15.11.2019

Ajoitus

18.11.2019 - 31.01.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 12

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Heikki Häyhä
  • Kirsi Perkiömäki

Vastuuopettaja

Heikki Häyhä

Ryhmät

  • KXA16S1EK
    Esinekonservointi

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on antaa laaja käsitys nykytaiteen konservoinnin ongelma-alueista ja erityispiirteistä. Opiskelija osaa tarkastella nykytaiteen merkityksiä laajasti mm. merkitysanalyysimenetelmää hyväksikäyttäen. Opiskelijat tutustuvat nykytaiteen elementteihin, konsepteihin / filosofiaan ja materiaaleihin, erityisesti muovimateriaaleihin, sekä olemassa oleviin dokumentointimenetelmiin ja ennaltaehkäisevään konservointiin. Opiskelija osaa soveltaa ongelmanratkaisumenetelmiä kurssilla käsiteltäviin taideteoksiin sekä hyödyntämään työelämäyhteyksiä ongelmaratkaisussa.

Sisältö

Opintojakso koostuu erilaisista moduuleista ja projektiluontoisista osioista.
Opintojakson modernin ja nykytaiteen konservoinnin osion aikana opiskelijat perehtyvät modernin ja nykytaiteen olemukseen teorian ja case-study pohjaisen materiaalin kautta. Käytännön konservointityö ja asianmukainen dokumentointi on osana osiota.
Osana opintojaksoa on Modernit materiaalit (muovimateriaalit) - osio.
Opiskelijat perehtyvät taiteilija-haastatteluihin sekä modernin ja nykytaiteen dokumentointiin ja etiikkaan (data- and condition registration models) sekä suunnittelevat, toteuttavat ja editoivat kurssiin liittyvän taiteilijahaastattelun.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja / tai lisämateriaalissa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3-4
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnin tekstissä ja / tai lisämateriaalissa pieniä puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on hyvää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut useamman kerran tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Erinomainen ja tasapainoinen dokumentoinnin ja käytännön työn kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti, dokumentoinnin ilmaisutapa on tarkka eikä tulkinnanvaraista. Dokumentointi on selkeä ja helppo lukea, ei asiavirheitä.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti suoritettujen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja konservointityön jälki on kiitettävää tasoa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja / tai lisämateriaalissa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.