Siirry suoraan sisältöön

Modernin ja nykytaiteen konservointi (10 op)

Toteutuksen tunnus: KI00CM22-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 31.08.2019

Ajoitus

26.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 12

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tannar Ruuben

Vastuuopettaja

Tannar Ruuben

Ryhmät

  • KXA16S1MK
    Maalaustaiteen konservointi

Tavoitteet

Opintojakso koostuu erilaisista moduuleista ja projektiluontoisista osioista.

Opintojakson tavoitteena on antaa laajempi modernin ja nykytaiteen konservoinnin ongelma-alueista, dokumentointi-ja konservointitavoista ja ongelmanratkaisutavoista sekä työelämäyhteyksien tärkeydestä ongelmaratkaisussa.

Opintojakson modernin ja nykytaiteen konservoinnin osion tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat modernin ja nykytaiteen elementteihin, konsepteihin / filosofiaan ja materiaaleihin, erityisesti synteettisiin / muovimateriaaleihin, sekä olemassa oleviin dokumentointimenetelmiin ja ennaltaehkäisevään konservointiin.

Sisältö

Opintojakson modernin ja nykytaiteen konservoinnin osion aikana opiskelijat perehtyvät modernin ja nykytaiteen olemukseen teorian ja case-study pohjaisen materiaalin kautta. Käytännön konservointityö ja asianmukainen dokumentointi on osana osiota. Työskentely tapahtuu useimmiten pienryhmätyöskenetlynä.

Opiskelijat perehtyvät taiteilija-haastatteluihin sekä modernin ja nykytaiteen dokumentointiin ja etiikkaan (data- and condition registration models).

Opintojakson aikana vieraillaan konservaattorin opastuksella sellaisten museoiden varastoissa sekä konservointiosastolla joilla on modernin ja nykytaiteen kokoelmia. Mahdollisesti muita vierailuja.

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2019, Metropolia AMK Konservoinnin koulutusohjelman tilat

Oppimateriaalit

Lehtorin ennen opintojakson alkua antama kirjallisuuslista ja luentomateriaalit
Pakolliset luettavat (Reading, as introduction to the course):
• Arthur C. Danto, "Looking at the Future Looking at the Present as Past", Kirjasta Mortality - Immortality, The Legacy of 20th Century Art; Ed. M.A. Corzo, The Getty Conservation Institute (1999), pp.3-12
• “The Decision- making Model for the Conservation and Restoration of Modern and Contemporary Art”. Foundation for the Conservation of Modern Art / Netherlands Institute for Cultural Heritage.
• Concept scenario. The artists´ interview www.incca.org/files/pdf/resources/concept_scenario__artists_interviews_icn.pdf
Literature:
• “Inside Installations – Theory and practice in the care of complex artworks” (Amsterdam University Press)
• “Modern Art: Who Cares?” (Foundation for the Conservation of Modern Art/ SBMK)
• Chiantore, Oscar and Rava, Antonio, 2013. Conserving Contemporary Art: Issues, Methods, Materials, and Research. A GCI Publication.
• Conserving Outdoor Painted Sculpture. Proceedings from the interim meeting of the Modern Materials and Contemporary Art Working Group of ICOM-CC, Kröller-Müller Museum, Otterlo, the Netherlands, June 4-5, 2013. Edited by Lydia Beerkens and Tom Learner (Getty Publications)
• Corzo, Miguel Angel (toim.) Mortality Immortality? The Legacy of 20th Century Art. Los Angeles: The Getty Conservation Institute.
• Ephemeral Monuments: History and Conservation of Installation Art. Edited by Barbara Ferriani and Marina Pugliese. 2013
• Florian, Mary-Lou E., Kronkright, Dale Paul & Norton, Ruth E. 1990: The Conservation of Artefacts Made from Plant Materials. Los Angeles: Getty Conservation Institute.
• Frasco, Lizzie: The Contingency of Conservation: Changing Methodology and Theoretical Issues in Conserving Ephemeral Contemporary Artworks with Special Reference to Installation Art., University of Pennsylvania,
• Hermens, Emma & Fiske, Tina (toim.) Art, Conservation and Authenticities. Material, Concept, Context. Lontoo: Archetype Publications Ltd. Sivut 3–12.
• Incredible Industry: preserving the evidence of industrial society. Edited by Morten Ryhl-Svendsen; Karen Borchersen; Winnie Odder. NKF Nordisk Konservator Forbund Danmark Danmark 25-27 May 2009.
• MANCUSI-UNGARO, Carol 2005. Original Intent: The Artist’s Voice. Hummelen, IJsbrand & Sillé, Dionne (toim.): Modern Art: Who Cares? An Interdisciplinary Research Project and an International Symposium on the Conservation of Modern and Contemporary art. Lontoo: Archetype Publications Ltd. Sivut 392–393.
• MoMA (Museum of Modern Art, New York) 2014. Art Terms. Arte Povera [verkkosivu] http://www.moma.org/collection/theme.php?theme_id=10454
• Modern Paints Uncovered. Edited by Thomas J. S. Learner, Patricia Smithen, Jay W. Krueger, and Michael R. Schilling; 2008
• MUÑOZ VIÑAS, Salvador 2010. The Artwork that became a Symbol of Itself: Reflections on the Conservation of Modern Art. Schädler-Saub, Ursula & Weyer, Angela (toim.) Theory and Practice in the Conservation of Modern and Contemporary art. Reflections on the Roots and the Perspectives. Lontoo: Archetype Publications Ltd. Sivut 9–20.
• NURMINEN, Siukku 2009. Taideteosten korvattavuus nykytaiteessa. Opinnäytetyö (YAMK). Helsinki: Metropolia Ammattikorkeakoulu. Luettavissa osoitteessa (luettu 26.3.2014)
• SCHEIDEMANN, Christian 2005. Men at Work: The Significance of Material in the Collaboration between Artist and Fabricator in the 1960’s and 1970’s. Hummelen, IJsbrand & Sillé, Dionne (toim.): Modern Art: Who Cares? An Interdisciplinary Research Project and an International Symposium on the Conservation of Modern and Contemporary art. Lontoo: Archetype Publications Ltd. Sivut 242–246.
• SCHEIDEMANN, Christian 2009. Authenticity: how to get there? Myös https://vimeo.com/14603693
• Shashoua, Yvonne: Conservation of Plastics-materials science, degradation and conservation. Butterworth-Heinemann, Oxford. 2008. 300 pp. ISBN:978-0-7506-6495-0
• STOKES SIMS, Lowery 2010. Dead or Alive: Material, Surface, Residue, and Pattern. D’Alton, Martina (toim.) Dead or Alive. New York: Museum of Arts and Design. Sivut 111–125.
Artikkelit kirjasta “Modern Art: Who Cares?” (Foundation for the Conservation of Modern Art/ SBMK)
• STURMAN, Shelley 2005. Necessary Dialogue: The Artist as Partner in Conservation. Hummelen, IJsbrand & Sillé, Dionne (toim.): Modern Art: Who Cares? An Interdisciplinary Research Project and an International Symposium on the Conservation of Modern and Contemporary art. Lontoo: Archetype Publications Ltd. Sivut 393–396.
• VAN DE WETERING, Ernst 2005. Conservation-Restoration Ethics and the Problem of Modern Art. Hummelen, IJsbrand & Sillé, Dionne (toim.): Modern Art: Who Cares? An Interdisciplinary Research Project and an International Symposium on the Conservation of Modern and Contemporary art. Lontoo: Archetype Publications Ltd. Sivut 247–249.
Opinnäytetyöt jossa taiteilijahaastattelut: Saara Sassin (YAMK opinnäytetyö) ja Satu Mäkelän opinnäytetyöt
Modern Filling Materials:
Snijders, Evelyne, The treatment of a polyurethane rigid foam floor piece by Ger van Elk: a study in the conservation of plastics (ICOM-CC Lisbon 2011, PDF digital copy)
Workshop Matte Paint:
Article composed of excerpts from the publication Matte Paint, a bibliographic supplement to Art and Archaeology Technical Abstracts, Volume 30, 1993: "Matte Paint, its History and Technology, Analysis, Properties, and Conservation Treatment, With Special Emphasis on Ethnographic Objects", WAAC Newsletter, Vol 18, Nr 2 may 1996
LINKIT (tarkista aina linkin toimivuus!):
Preserving the Legacy of 20th-Century Art. By Mildred Constantine
http://www.getty.edu/conservation/publications_resources/newsletters/13_2/feature1.html
POPART (Preservation Of Plastic ARTefacts in museum collections) hyvät sivut, videoluentoja ja PDF
http://popart-highlights.mnhn.fr/index.html
ICOM CC Modern Materials and Contemporary Art Working Group web page
http://www.icom-cc.org/32/working-groups/modern-materials-and-contemporary-art-/
Variable media network (paljon erilaista materiaalia, mm case studies)
http://variablemedia.net/
Forging the Future is an alliance dedicated to building tools to help rescue digital culture from oblivion.
http://forging-the-future.net/
Media Art
http://www.tate.org.uk/about/projects/matters-media-art
Conservation and documentation methods of Media Art Heritage
http://www.docam.ca/
Modern Paints (Getty Conservation Institute sivuilta)
http://www.getty.edu/conservation/our_projects/science/modpaints/modpaints_publications.html
http://www.getty.edu/conservation/our_projects/science/modpaints/index.html
Outdoor Sculpture
http://www.getty.edu/conservation/our_projects/science/outdoor/index.html
Linkki Modernin ja Nykytaiteen kirjallisuuden arkistoon (INCCA) . Vaatii rekisteröitymisen. Paljon hyviä artikkeleja ja jatkolinkkejä: http://archive-org.com/org/i/incca.org/
INCCA videot Contemporary Art: Who Cares? : https://vimeo.com/user4617721/videos/page:2/sort:date
INCCA linkkejä Getty-n sivulta
http://www.getty.edu/conservation/publications_resources/newsletters/24_2/incca.html

Opetusmenetelmät

Luennot, konservoitavan tai tutkittavan kohteen asianmukainen dokumentointi (kirjallinen ja kuvallinen)ja tarvittavat materiaalianalyysit, käytännön työ lehtorin ohjauksessa ja itsenäisesti,itsenäinen työ annetun kirjallisuuden kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Esineet opintojaksolle hankitaan museoista ja eri laitoksista jo olemassa olevien työelämäyhteyksien kautta. Osa asiantuntijaluennoista kentällä toimivien konservaattorien ja ammattilaisten toimesta

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa tentti / kirjallinen tehtävä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vain erikoistapauksessa ja harkinnan varaisesti. Erilliset kirjallisuustutkimus- ja/tai käytännön työn tehtävät sovittava vastuulehtorin kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia josta 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput 40 tunnista osoitetaan joko työskentelyyn kirjallisuuden kanssa tai itsenäiseen käytännön työhön

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu pääosin luennoista, esineiden dokumentoinnista (valokuvaus ja kirjallinen / digitaalinen dokumentointi) ja käytännön konservointityöstä minkä lisäksi opiskelijoiden on perehdyttävä annettuun kirjallisuuteen ja suoritettava kirjallinen tehtävä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikana on itsenäisesti perehdyttävää annettuun kirjallisuuteen ja sen lisäksi palautettava kirjallinen tehtävä valitusta/lehtorin osoittamasta aiheesta. Opintojakson tukena on myös erillinen Englanninkielinen osio (noin 3 op, osana Modernit Materiaalit ja Teollinen kulttuuriperintö opintojaksoa) muovimateriaalien historiasta ja tunnistuksesta (luennot + laboratoriot). Lisäksi tehdään vierailuja muutamaan museoon ja muihin kohteisiin opintojakson sopivaan aiheeseen liittyen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1

Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia modernin ja nykytaiteen konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esittelytavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.

Arvosana 2
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan modernin ja nykytaiteen konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esittelytavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole paneuduttu kunnolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3

Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut modernin ja nykytaiteen konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esittelytavassa pieniä puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on hyvää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut useamman kerran tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.

Arvosana 4
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut modernin ja nykytaiteen konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnissa sallitaan vain pientä epätarkkuutta mutta ei asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on kiitettävää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Erinomainen ja tasapainoinen dokumentoinnin ja käytännön työn kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti, dokumentoinnin ilmaisutapa on tarkka eikä tulkinnanvaraista. Dokumentointi on selkeä ja helppo lukea, ei asiavirheitä.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut modernin ja nykytaiteen konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti suoritettujen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja konservointityön jälki on kiitettävää tasoa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia modernin ja nykytaiteen konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esittelytavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin lopputulos pohjautuu seuraaviin arvioinnin osa-alueisiin:
Läsnäolo ja luennot 30%
Tehdyn työn dokumentointi (materiaalitutkimukset, konservointisuunnitelma ja -raportti) 30%
Käytännön harjoitustehtävät ja kirjallinen tehtävä 40%
Arviointi perustuu opiskelijan osallistumiseen opintojaksolle, käytännön työn arviointiin ja suoriutumiseen kirjallisesta tehtävästä. Jokainen opiskelija arvioidaan sen mukaan mikä on hänen tietotaidon lähtökohta ja miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana.

Esitietovaatimukset

Aikaisemmat oman suuntautumisen ammattiopinnot, Kemia ja Pigmentit

Lisätiedot

Osittainen itsenäinen työskentely ja annettuun kirjallisuuteen tutustuminen ovat pakollisia. Opintojakson aikana pyritään viemään läpi taitelijahaastattelu ja editoimaan saatu materiaali.