Verhoilun konservointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: KI00CM05-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.09.2019 - 17.01.2020
Ajoitus
07.01.2020 - 31.03.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 12
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Paula Niskanen
- Anna Häkäri
Vastuuopettaja
Paula Niskanen
Ryhmät
-
KXA16S1HKHuonekalukonservointi
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa eri aikakausina huonekaluissa käytetyt verhoilutekniikat ja materiaalit. Opiskelija tuntee verhoilun historiaa. Opiskelija tunnistaa modernit verhoilumateriaalit.
Opiskelija tunnistaa huonekalujen verhoilun erilaiset vauriot ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää miten erilaiset materiaalit on otettava huomioon verhoillun huonekalun konservoinnissa. Opiskelija tietää miten verhoiltu huonekalu dokumentoidaan, puhdistetaan, konservoidaan ja restauroidaan. Opiskelija tunnistaa aikaisemmat verhoilun korjaukset ja entisöinnit.
Sisältö
Verhoilumateriaalit ja -tekniikat
Verhoilun historia
Verhoilun puhdistus ja tuenta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Esitietovaatimukset
Ei