Siirry suoraan sisältöön

Taide-, kulttuuri- ja materiaalihistoria II (5 op)

Toteutuksen tunnus: KI00BJ08-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2020 - 01.09.2020

Ajoitus

01.05.2020 - 30.11.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 20

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Paula Niskanen

Vastuuopettaja

Paula Niskanen

Ryhmät

  • KXA18S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija hahmottaa Suomen taiteen historian keskeiset piirteet. Opiskelija tuntee Suomen taiteen historian suuntaukset ja keskeisten taiteilijoiden tuotantoa. Opiskelija ymmärtää nykyisen taiteen ja kulttuurin piirteiden yhteydet aikaisempaan taide- ja kulttuurihistoriaan. Opiskelija osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa suhteessa taiteiden historiaan.
Opiskelijalla tuntee eri materiaalien valmistus- ja käyttötavat eri aikakausina ja niiden yhteyden konservointiin.

Sisältö

Suomen taiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun historia pääpiirteittäin
Taiteen, taideteollisuuden ja arkkitehtuurin keskeiset suuntaukset ja toimijat Suomessa.
Taiteen suhde yhteiskunnalliseen kehitykseen ja yleiseen aate- ja kulttuurihistoriaan.
Taiteen merkitys kansallisen identiteetin rakentajana Suomessa
Materiaalien valmistus- ja käyttötapojen kehitys.

Aika ja paikka

-

Opetusmenetelmät

Verkkomateriaalit
Verkkotehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutetaan poikkeusolosuhteiden takia kokonaan verkko-opintoina. Toteutus keskittyy kuvataiteen historiaan (sivuten arkkitehtuuria).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Esitietovaatimukset

Perustiedot taide-, kulttuuri- ja materiaalihistoriasta.