Tietoja ja taitoa stressinhallintaan ja rentoutumiseen Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) -menetelmän avulla (5 cr)
Code: SX00DO20-3001
General information
Enrollment
02.05.2018 - 15.05.2018
Timing
26.10.2018 - 19.12.2018
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
(2016-2018) Kliinisen hoitotyön ja ensihoidon palvelut
Campus
Tukholmankatu 10
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 20
Degree programmes
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Degree Programme in Nursing
Teachers
- Riikka Kukonlehto
Teacher in charge
Riikka Kukonlehto
Objective
Opiskelija
- ymmärtää Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän perusperiaatteet
- tunnistaa omia ajattelu- ja toimintatapoja stressiä aiheuttavissa tilanteissa
- osaa soveltaa Mindfulness-Based Stress Reduction menetelmää oman elämänhallinnan ylläpitämiseen ja parantamiseen
- osaa perustella menetelmän vaikuttavuutta hoitotyössä tutkittuun tietoon perustuen
Content
- Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän perusperiaatteet
- 8-viikon MBSR-menetelmä ja siihen liittyvät muodolliset ja epämuodolliset harjoitukset
- Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän hyödyntäminen hoitotyössä
Materials
Opettajan opintojaksolla osoittama ja antama materiaali
Oheiskirjallisuutta:
Kabat-Zin, J. Olet jo perillä - tietoisen läsnäolon taito. Basam Books.
Nilsonne, Å. Aivot ja mindfulness. Teoriasta käytännön viisauteen.
Stahl, B. & Goldstein, E. Stressinhallinnan käsikirja. Tietoisen läsnäolon menetelmä.
Teaching methods
Contact teaching
Collaborative learning
Experiential learning
Task-oriented learning
Autonomous studing
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Student workload
5 cr = 135 h students work
Content scheduling
Opintojakso ajoittuu 2. periodille viikoille 43-51.
Further information
Oletko kiinnostunut oppimaan ja kehittämään elämänhallintaa hyväksyvän tietoisen läsnäolon eli ns. mindfulnessin avulla. Opintojaksolla käydään läpi tieteellisestikin vaikuttavaksi menetelmäksi todetun Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän mukainen 8-viikon ohjelma. 8-viikon ohjelman myönteisiä vaikutuksia on todettu sekä tieteellisesti että osallistujien kokemuksiin perustuen, joita ovat mm. stressinhallintakyvyn kehittyminen, rentoutumiskyvyn lisääntyminen, itsetunnon ja itsensä hyväksymisen kasvaminen, elämänilon voimistuminen, fyysisten ja psyykkisten oireiden lievittyminen tai häviäminen sekä kroonisen kivun ja muiden oireiden lievittyminen ja niiden kanssa selviytymisen paraneminen. Menetelmän hyödyt ovat yksilöllisiä ja niihin vaikuttavat paljon myös osallistujan oma harjoittamisen määrä ja siihen sitoutuminen.
Tämän opintojakson myötä opiskelijalla on mahdollisuus pohtia ja muuttaa omia ajattelu- ja toimintatapojaan liittyen erilaisiin stressiä aiheuttaviin asioihin ja tilanteisiin. Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmään liittyvien harjoitteiden tekeminen auttaa arjessa priorisoimaan asioita, selviytymään haastavissa tilanteissa, kehittämään uusia/luovia toimintatapoja, suuntaamaan ja ylläpitämään keskittymistä tiettyyn asiaan, selkiyttämään työn ja vapaa-ajan suhdetta, voimistamaan kykyä olla läsnä tässä hetkessä, lisäämään ja ylläpitämään myönteisiä voimavaroja sekä parantamaan työssä jaksamista, työhyvinvointia ja ehkäisemään uupumusta.
Opintojaksolle osallistujan on hyvä tiedostaa opintojakson suorittamisen vaativan itsenäistä lähes päivittäistä harjoittamista, jotta Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän hyödyt ja vaikutukset arjen elämänhallinnassa tulevat esille.
Ennen opintojakson alkua opiskelija täyttää esitietolomakkeen, jossa tiedustellaan opintojaksolle osallistumiseen liittyviä asioita, kuten motivaatiota, suunnitelmaa kuinka löytää aikaa harjoittamiselle ja mahdollisia haasteita opintojaksosta selviytymiselle, kuten mahdollisesti haasteellinen elämäntilanne.
Osallistujan on hyvä tiedostaa, että opintojaksolla käytettävä Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmä ei ole terapiamuoto ja mikäli osallistujalla on vaikeita psyykkisiä oireita ja hänellä on hoitokontakti, niin osallistujan tulisi keskustella hoidosta vastaavan yksikön kanssa osallistumisesta opintojaksolle. Tämä tiedoksi sen vuoksi, että harjoittaminen saattaa tuoda esille monenlaisia ajatuksia ja tuntemuksia. Mikäli opiskelijalla on hoitokontaktia tai hoitoa vaativia psyykkisiä oireita, tulee hänellä olla hoitokontakti olemassa, josta saa tarvittaessa tukea. Tarvittaessa opiskelija voi olla yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan Riikka Kukonlehto-Sihvoseen miettiessään opintojaksolle osallistumista. (riikka.kukonlehto-sihvonen@metropolia.fi)
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Pakollinen läsnäolo lähiopetuksessa (0/H) 100%
Pienryhmätehtävä (0/H) 100%
Kirjallinen yksilötehtävä (0/H) 100%
Assessment methods and criteria
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Pakollinen läsnäolo lähiopetuksessa (0/H) 100%
Pienryhmätehtävä (0/H) 100%
Kirjallinen yksilötehtävä (0/H) 100%
Further information
Oletko kiinnostunut oppimaan ja kehittämään elämänhallintaa hyväksyvän tietoisen läsnäolon eli ns. mindfulnessin avulla. Opintojaksolla käydään läpi tieteellisestikin vaikuttavaksi menetelmäksi todetun Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän mukainen 8-viikon ohjelma. 8-viikon ohjelman myönteisiä vaikutuksia on todettu sekä tieteellisesti että osallistujien kokemuksiin perustuen, joita ovat mm. stressinhallintakyvyn kehittyminen, rentoutumiskyvyn lisääntyminen, itsetunnon ja itsensä hyväksymisen kasvaminen, elämänilon voimistuminen, fyysisten ja psyykkisten oireiden lievittyminen tai häviäminen sekä kroonisen kivun ja muiden oireiden lievittyminen ja niiden kanssa selviytymisen paraneminen. Menetelmän hyödyt ovat yksilöllisiä ja niihin vaikuttavat paljon myös osallistujan oma harjoittamisen määrä ja siihen sitoutuminen.
Tämän opintojakson myötä opiskelijalla on mahdollisuus pohtia ja muuttaa omia ajattelu- ja toimintatapojaan liittyen erilaisiin stressiä aiheuttaviin asioihin ja tilanteisiin. Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmään liittyvien harjoitteiden tekeminen auttaa arjessa priorisoimaan asioita, selviytymään haastavissa tilanteissa, kehittämään uusia/luovia toimintatapoja, suuntaamaan ja ylläpitämään keskittymistä tiettyyn asiaan, selkiyttämään työn ja vapaa-ajan suhdetta, voimistamaan kykyä olla läsnä tässä hetkessä, lisäämään ja ylläpitämään myönteisiä voimavaroja sekä parantamaan työssä jaksamista, työhyvinvointia ja ehkäisemään uupumusta.
Opintojaksolle osallistujan on hyvä tiedostaa opintojakson suorittamisen vaativan itsenäistä lähes päivittäistä harjoittamista, jotta Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän hyödyt ja vaikutukset arjen elämänhallinnassa tulevat esille.
Ennen opintojakson alkua opiskelija täyttää esitietolomakkeen, jossa tiedustellaan opintojaksolle osallistumiseen liittyviä asioita, kuten motivaatiota, suunnitelmaa kuinka löytää aikaa harjoittamiselle ja mahdollisia haasteita opintojaksosta selviytymiselle, kuten mahdollisesti haasteellinen elämäntilanne.
Osallistujan on hyvä tiedostaa, että opintojaksolla käytettävä Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmä ei ole terapiamuoto ja mikäli osallistujalla on vaikeita psyykkisiä oireita ja hänellä on hoitokontakti, niin osallistujan tulisi keskustella hoidosta vastaavan yksikön kanssa osallistumisesta opintojaksolle. Tämä tiedoksi sen vuoksi, että harjoittaminen saattaa tuoda esille monenlaisia ajatuksia ja tuntemuksia. Mikäli opiskelijalla on hoitokontaktia tai hoitoa vaativia psyykkisiä oireita, tulee hänellä olla hoitokontakti olemassa, josta saa tarvittaessa tukea. Tarvittaessa opiskelija voi olla yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan Riikka Kukonlehto-Sihvoseen miettiessään opintojaksolle osallistumista. (riikka.kukonlehto-sihvonen@metropolia.fi)