Siirry suoraan sisältöön

Työhyvinvointia edistävä johtaminen (5 cr)

Code: SX00DK42-3001

General information


Enrollment

02.05.2019 - 15.05.2019

Timing

27.08.2019 - 31.12.2019

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 30

Degree programmes

  • Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Teachers

  • Mira Lönnqvist
  • Salla Sipari

Teacher in charge

Salla Sipari

Groups

  • S0818S6
    Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Students are able to:
- promote activities strengthening well-being at work in the changes of working life
- promote and strengthen the actions of individuals, communities, and organisations that support learning at work
- assess the activities promoting well-being from the perspectives of rehabilitee and productivity.

Content

Management of actions aiming to promote well-being at work in the changes of working life
Possibilities of learning in reinforcing well-being at work
Diversity management and competence as factors of well-being at work
Outcomes and well-being at work

Materials

Tässä esimerkinomaisesti muutamia lähteitä, joita voi hyödyntää oppimistehtävän tekemisessä. Käytä myös muita, työhösi sopivia lähteitä.
Filander, Karin (2006) Työ, koulutus ja katoavat ammatti-identiteetit. Teoksessa Mäkinen, Jarkko, Olkinuora, Erkki, Rinne, Risto & Suikkanen, Asko (toim.) Elinkautisesta työstä elinikäiseen oppimiseen. PS-kustannus, Keuruu.
Forma - Kaartinen -Pekka 2013. Strateginen työhyvinvointijohtaminen ja henkilöstöjohdon rooli kunta-alallla, Kevan tutkimuksia 1/2013. Verkkojulkaisu http://www.keva.fi/fi/julkaisut/Sivut/tutkimusjulkaisut.aspx?itemId=173&PageIndex=0
Ilmarinen nd. Johda työhyvinvointia tuloksellisesti
https://www.google.fi/search?q=Ilmarinen+JOHDA+TY%C3%96HYVINVOINTIA+TULOKSELLISESTI&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=CXJAVaSaKuHnygPltoHYCw
KT Kuntatyönantajat 2011.Työhyvinvointia johtamaan! Kunta-alan strategisen
hyvinvoinnin kehittämisohjelma HELSINKI 2011 Saatavissa http://shop.kuntatyonantajat.fi/uploads/tyohyvinvointia_johtamaan.pdf
Riitta-Liisa Larjovuori, Marja-Liisa Manka ja Sanna Nuutinen 2015.
INHIMILLINEN PÄÄOMA Työhyvinvointia, tuloksellisuutta, pidempiä työuria?
Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2015:5
Helsinki
Manka- Heikkilä-Tammi 2012.Työhyvinvointi ja tuloksellisuus. Tampereen yliopisto. http://www.uta.fi/jkk/synergos/tyohyvinvointi/hakuopas_netti.pdf
Suutarinen, M. & Vesterinen, P-L. 2010. Työhyvinvoinnin johtaminen. Otava, Helsinki.
Tarkkonen Juhani (2012), Työhyvinvointi johtamistehtävänä. Periaatteet, rakenteet ja käytännöt.
Terävä ja Mäkelä-Pusa 2011 . Esimies työhyvinvointia rakentamassa. Kuntoutussäätiö:Helsinki http://www.kuntoutussaatio.fi/files/575/punk_esimiesopas_www.pdf
Valtiokonttori 2007. Työhyvinvointi muutoksessa. http://www.valtiokonttori.fi/download/noname/%7B1771B9C7-7644-4155-97D5-5CBDF3BC9AAC%7D/73025
Virkkunen, J. & Ahonen, H. (2007). Oppiminen muutoksessa. Uusi väline työyhteisön oppimiskäytäntöjen uudistamiseen. Vantaa, Infor Oy.
Linkkejä:
http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/sopimukset/tyoelaman-kehittaminen/tyohyvinvointi/Sivut/tyohyvinvoinnin-toimintalinjat-ja-hyvat-kaytannot.aspx

Teaching methods

Oppimistehtävä
Tarkoituksena on, että oppimistehtävän avulla opiskelijan kyky soveltaa työhyvinvointia tukevan johtamisen periaatteita vahvistuu sekä opiskelija kehittyy edistämään ja vahvistamaan työhyvinvointia tukevaa yksilöiden ja yhteisöjen toimintaa omalla työpaikallaan.
Oppimistehtävä on kaksivaiheinen:
I-vaihe on ENNAKKOTEHTÄVÄ
- Perehdy kirjallisuuden avulla erilaisiin tapoihin edistää työhyvinvointia työpaikalla ja valitse näistä YKSI tapa, joilla muuttuvassa ja moninaistuvassa työelämässä voidaan vahvistaa työhyvinvointia.
- Kuvaa YKSI valitsemasi tapa lyhyesti ja arvioi sitä SWOT-analyysin avulla suhteessa siihen, mitkä ovat niiden vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat työhyvinvoinnin vahvistamiseksi moninaistuvassa ja muuttuvassa työelämässä. Palauta kirjallinen tuotos salla.sipari@metropolia.fi 27.8.2019 mennessä.
II-vaihe KÄYNNISETÄÄN LÄHIOPETUKSESSA 3.9
- Valitse työpaikallesi sopiva vaihtoehto työhyvinvoinnin edistämiseksi ja
- perustele valintasi sekä
- laadi konkreettinen esitys sen soveltamisesta käytäntöön.
- Reflektoi tätä työyhteisössäsi.
Laadi II-vaiheesta kirjallinen raportti ja palauta raporttisi (3-4 s.) Moodle-alustalle 17.10.2018 mennessä.
Arviointi: I-vaihe: (hyv /hyl.) Erinomaisella tuotoksella nostava vaikutus arvosanaan).
II-vaihe: numeerinen arviointi (1-5).
Ohjaus ja kysymykset: Salla Sipari, p. 0403342027, salla.sipari@metropolia.fi

Employer connections

Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön

Further information

Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Understanding a client:
The client’s voice is heard.
Common ethical values guide activities.
Activities forming a coherent whole are produced combining complex issues in a one-faceted way.
Managing change:
The common aim and functioning are agreed on and implemented side by side.
Good present practices are analysed and applied.
Existing networks are utilised.
Change is merely stated when assessed.
An encouraging atmosphere is built up.

Assessment criteria, good (3)

Understanding a client:
The client’s participation is enabled.
Ethicalness is shown in client interaction.
Activities forming a coherent whole are produced together with the client in a multi-faceted way, crossing boundaries.
The aim is set together, and it guides the collaboration.
Managing change:
Change processes are implemented in a controlled way, renewing present practices.
Activities involve boundary crossing in networks.
Prerequisites for functioning, the process and outcomes are assessed in a way that guides functioning.
An open and confidential atmosphere is built up.

Assessment criteria, excellent (5)

Understanding a client:
The client is considered an active actor and developing partner. The client’s needs guide common development.
The common value base is defined in relation to activities.
Professionals and clients together build up meaningful activities forming a whole, to strengthen the clients’ well-being and functional ability.
Managing change:
The aim is set in a joint process, and functioning is based on partnership and shared understanding.
The future is predicted, and innovations are made.
Crossing boundaries renews networks.
Assessment is implemented predictably, developing activities.
A creative and innovative atmosphere is built up.

Assessment criteria, approved/failed

Understanding a client:
The client’s voice is heard.
Common ethical values guide activities.
Activities forming a coherent whole are produced combining complex issues in a one-faceted way.
Managing change:
The common aim and functioning are agreed on and implemented side by side.
Good present practices are analysed and applied.
Existing networks are utilised.
Change is merely stated when assessed.
An encouraging atmosphere is built up.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät 100%