Asiakaspalvelu ja ohjaus (suomi toisena kielenä) (5 cr)
Code: SX00CT30-3006
General information
Enrollment
02.12.2019 - 15.12.2019
Timing
07.01.2020 - 31.07.2020
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
Kuntoutus ja tutkiminen
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Degree Programme in Nursing
Teachers
- Eveliina Korpela
Teacher in charge
Aira Korkeamäki
Groups
-
SXL19K1Kätilötyön tutkinto-ohjelma, päivä
-
SXJ19S1Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXO19K1CSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
-
SXQ19K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivä
-
SXO19K1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
-
SXO19K1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXP19S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
-
SXO19K2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
SXM19S1Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Students
- understand the philosophical, ethical and pedagogic premises of client service, instruction and counselling as well as their significance to their actions
- master client service, education and teaching as a work method included in their profession and use it in different contexts
- know how to plan, implement and evaluate client-oriented education and teaching in Finnish in cooperation with other experts
- are able to use existing educational and teaching material as well as produce new material in Finnish considering the client-oriented approach
- are able to assist clients/patients in using appropriate social and health care services.
Content
Concepts, ethics and learning strategies of client service, education and teaching
Client service and client/patient education and teaching in Finnish
Client service process and elements of good client service
Education and teaching process: needs evaluation, planning, implementation (methods, form and content), evaluation and documentation
Client- and goal-oriented utilization of Finnish client service, education and teaching material
Various evaluation methods for client service and education regarding quality and effectiveness as well as development of client service, education and teaching
Materials
Opintojaksolla käytetään oppikirjaa Sairaan hyvää suomea. Terveysalan suomea maahanmuuttajille.
Kela, Maria – Korpela, Eveliina – Lehtinen, Päivi 2010. Sairaan hyvää suomea. Helsinki: Edita.
Oppikirjaa on saatavana runsaasti pääkaupunkiseudulla eri ammattikorkeakoulujen kirjastoissa sekä Helmet-kirjastoissa. Kirja on olemassa myös lainattavana e-kirjana. Hanki oppikirja käyttöösi hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua!
Muuta suositeltavaa kirjallisuutta
Kielijelppi - Språkhjälpen. Jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus.
Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Verkkodokumentti. Suomen virtuaalikielikeskus.
Teaching methods
Aktivoivat luennot, verkkoluennot, ryhmätehtävät, pienryhmäopiskelu, suulliset esitykset, kirjalliset harjoitukset
Exam schedules
Ke 6.5. klo 16.15 – 18.30 Kirjallinen ja suullinen tentti
UUSINTATENTTI (kirjallinen ja suullinen) ke 20.5. klo 14—16
Student workload
Ajankäyttö ja kuormitus:
3 op = 81 h opiskelijan työtä
Lähiopetus: 16 h
Skype-opetus: 4 h
Pienryhmätapaamiset, tapaamisten raportointi: 5 x 2 h = 10 h
Materiaaliin perehtyminen, kotitehtävien tekeminen: 13 h
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen (yksilötehtävä): 18 h
Suullisen esityksen valmistelu 10 h
Tenttiin valmistautuminen: 10 h
YHT. 81 h
Further information
Tämä opintojakso on tarkoitettu henkilöille, jotka opiskelevat suomea toisena kielenä tai suomea toisena kotimaisena kielenä. Opintojaksoon sisältyy myös 2 opintopisteen laajuinen asiakaspalvelu ja ohjaus -kokonaisuus, joka suoritetaan oman tutkinto-ohjelman järjestämässä opintojaksossa. HUOM. Suomen kielen opetuksen ajat näkyvät tässä. Koska opiskelijat tulevat monista eri tutkinto-ohjelmista, opetus järjestetään iltaisin ja osittain myös verkko-opetuksena.
Lähiopetus
Ke 18.3. klo 16.15 - 18.30 Aloitus, tutustuminen, ryhmät, kurssin tehtävät ja teemat.
*******
Pienryhmät tapaavat verkossa, suositeltu tapaamisaika ma 23.3. klo 16 – 18 (ryhmä saa valita myös jonkun muun ajan ennen yhteistä tapaamiskertaa).
******
Ke 25.3. klo 16.15 - 18.30. Epikriisien sanelu ja kirjoittaminen, dokumentoinnin haasteet.
******
Pienryhmät tapaavat verkossa, suositeltu tapaamisaika ma 23.3. klo 16 – 18.
******
Ke 1.4. klo 16.00 – 17.30. Potilaan ohjeistaminen. Skype-tapaaminen.
******
Pienryhmät tapaavat verkossa, suositeltu tapaamisaika ma 6.4. klo 16 – 18.
******
Ke 8.4. klo 16.15 - 18.30. Suulliseen esitykseen ja ryhmäkeskusteluun valmistautuminen.
*****
Pienryhmät tapaavat verkossa, suositeltu tapaamisaika ti 14.4. klo 16 – 18.
*****
Ke 15.4. klo 16.00 - 17.30. Arkaluonteiset aiheet ja niistä keskustelu. Skype-tapaaminen.
*****
Pienryhmät tapaavat verkossa, suositeltu tapaamisaika ma 20.4. klo 16 – 18.
*****
Ke 22.4. klo 16.15 - 19.30. HUOM. aika! Neuvottelu. Lisäksi suulliset esitykset.
*****
Ke 6.5. klo 16.15 – 18.30 Kirjallinen ja suullinen tentti
*****
UUSINTATENTTI (kirjallinen ja suullinen) ke 20.5. klo 14—16
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See a separate framework for evaluation.
When evaluating the competences, the evaluation criteria for competent/intermediate level is used.
Assessment criteria, approved/failed
Student
- can search for knowledge resourcefully utilizing sources of the field and uses the knowledge base of the field
- is familiar with the knowledge base and core components of the profession
- has adequate professional skills to work in the profession
- can work in a client-oriented way
- solves professional tasks and problems
- works safely and in accordance with the ethical principles of the field
- displays competence benefitting groups or projects
- is able to evaluate personal strengths and weaknesses and development needs
Further information
The course is meant for students who`s educational language is other than Finnish.