Mielenterveys ja päihteet (monimuoto) (5 cr)
Code: SX00BX94-3018
General information
Enrollment
01.12.2018 - 15.12.2018
Timing
18.03.2019 - 26.05.2019
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Teachers
- Mira Schroderus
- Heli Määttänen
- Kirsi Lautala
Groups
-
SXH18K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Objective
Students will understand the phenomena related to mental health and use of substances. They will identify the uniqueness of client groups and their needs. Students will able to apply key fundamental concepts, basic legislation and services. They will identify the most important work practices and evaluate the current debate related to mental health and substance abuse. They will be able to reflect on their own professional activity.
Content
Mental health: protective factors/risk factors; normality/abnormality. History of mental health work. Components of mental health. Mental health problems. Substances and addictions in human life. Substance abuse trends. En-countering, talking through issues and motivating. Substance abuse and mental health legislation for safeguarding individual rights and related essential services. Preventive, constructive, corrective and rehabilitative mental health and substance abuse work.
Materials
Mielenterveysosio:
Vuorilehto-Larri-Kurki-Hätönen: Uudistuva mielenterveystyö, 2014
Hietaharju-Nuuttila: Käytännön mielenterveystyö, 2010
tms.
Päihdeosio:
Warpenius ym. Ehkäisevä päihdetyö Suomessa 2025. 2015
THL. Päihdetilastollinen vuosikirja. (uusin julkaisu)
Koskijännes ym. Kohti muutosta. Tammi 2008
Lappalainen-Lehto ym. Haasteena päihteet. Ammatillisen päihdetyön perusteita.(2007 tai uudempi)
Mielenterveyslaki (1116/1990)
Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
Päihdehuoltolaki
Lisämateriaalia mm.
Barber. Social Work with addictions. 2002
Miller, William ym. Motivational Interviewing. 1991
www.paihdelinkki.fi
THL-internetsivut päihteiden osalta (tilastoja jne.)
Sosiaali- ja terveysministeriö: http://stm.fi/paihdepalvelut
Rissanen Päivi. Toivoton tapaus? 2015 https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf
(Huom. Ainoastaan opintojakson sisällön ja tavoitteiden osalta!)
Teaching methods
Lähiopetus
itsenäinen opiskelu
tentti / ryhmätyö
Completion alternatives
Poissaolokerrat korvattavissa ko teeman itsenäisellä opiskelulla ja kirjallisella työllä. Tieteellisen kirjoittamisen ehdoin (lainaukset etc.), n. 1 sivu / poissaolo. Palautettava ennen seuraavaa lähiopetuspäivää. Kysy teemat kanssaopiskelijoiltasi. Korvaavista tehtävistä ei saa erillistä palautetta, vaan opiskelija voi osoittaa kirjallisella työllä opiskelleensa ko asian itsekseen.
Aiheeseen liittyvät moodlekeskustelut (2-3 keskustelua). Kirjoituksissa mielellään teoria/lainsäädäntö, (media) ja käytäntö reflektoivat (inc. lähteet). Kaikki osallistuvat jokaiseen keskusteluun (hyv/hyl)
Ryhmätyö ja sen esittely TAI tentti 100%
Content scheduling
26.3. klo 8.30 - 11.45, 4018 (läsnäolopakko)
23.4. klo 12.45 - 16, 5007
25.4. klo 12.45 - 16, 5007
21.5. tentti 8.30 alkaen, 4011, osa esityksistä
Further information
Jos tutustut jo etukäteen kirjallisuuteen, voit lukea sitä kiinnittäen huomion seuraaviin aihealueisiin:
Mielenterveys: suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveysongelmat.
Päihteet ihmisen elämässä. Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Päihde- ja mielenterveyslainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Keskeiset palvelut. Ehkäisevä, rakentava, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment criteria, approved/failed
Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment methods and criteria
Tentti tai ryhmätyö 100%
0-5
Ks. arviointikehikko.