Miia Ojanen
Face-to-face
Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson moodle -työskentelyalustalla.
Suositeltavaa kirjallisuutta/materiaalia:
Oppimateriaali: lähiopetuksessa annettava materiaali + kehittämistehtävän materiaali, muu suositeltu kirjallisuus
Opiskelussa hyödynnettävää kirjallisuutta/materiaalia:
-Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto 2007. Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
-Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma 2006. Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.
-Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi 2009. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen 2002. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
-Kananen, Jorma (2008): Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2008. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa:
-Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. Saatavana osoitteessa:
-Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
-KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
-Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
-Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) 2010. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
-Menetelmäopetuksen tietovaranto: https://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/index.html
-Menetelmäpolkuja humanisteille, KOPPA n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
-Opinnäytetyöpakki, Kajaanin ammattikorkeakoulu n.d. Saatavana osoitteessa: http://193.167.122.14/Opari/ontTukiOngTehtHyp.aspx
-Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
-Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa 2005, Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
-Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos): Tutki ja kehitä
-Vilkka, Hanna (2007): Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet (not translated)
Toteutus on itsenäisen työskentelyn etätoteutus. Opintojakso alkaa 7.2 klo 12.45 orientaatiolla, jolloin opintojakson Moodle -työtila aukeaa. Opiskelijoille tiedotetaan ennen opintojakson alkua kurssiavaimesta, jolla työtilaan pääsee kirjautumaan.
Opintojakson suoritus koostuu seuraavista osista, joiden aikataulut ja tarkemmat ohjeet ovat löydettävissä Moodlesta 7.2 alkaen.
1. Annetun oppimateriaalin opiskelusta moodle -alustalla
2. Oppimistehtävistä sekä niiden palauttamisesta annetussa aikataulussa
4. Keskustelusta Moodle -alustalla (not translated)
Tuition in Finnish
01.01.2020 - 31.07.2020
02.12.2019 - 15.12.2019
School of Wellbeing
Miia Ojanen
Itsenäisen työskentelyn etätoteutus.
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti orientaatiossa annetun ohjeistuksen mukaisesti. Opiskelussa käytetään moodle -alustaa. Osallistuminen edellyttää tutkimus- ja kehittämistyön perusteiden hallintaa sekä kykyä ja sitoutumista itsenäiseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön sekä tiedonhakuun.
Opintojaksolle otetaan maksimissaan 30 opiskelijaa. Jos opintojaksolle ilmoittautuneita on enemmän kuin mitä maksimimäärä osoittaa, noudatetaan seuraavia valintaperusteita järjestyksessä:
1. Opintosuunnitelman ajoituksen mukainen pakollinen opintojakso (tk -perusteet suoritettu)
2. Opintosuunnitelman ajoituksen mukainen pakollinen opintojakso (tk -perusteita suoritetaan samanaikaisesti)
3. Ilmoittautumisjärjestys
- Opintojaksolla on rinnakkaistoteutus, joka toteutetaan lähiopetuksena
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan: miia.ojanen@metropolia.fi.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen
miia.ojanen@metropolia.fi (not translated)
Social Services
Myllypurontie 1
0-5
Opintojakson suoritus koostuu annetuista oppimistehtävistä sekä niiden palauttamisesta ohjeiden mukaisesti, tehtävät arvioidaan joko 0-5 tai hyväksytty/hylätty. (not translated)