Kehittämis- ja tutkimustoiminnan syventävät opinnot (itsenäisen työskentelyn toteutus) (5 cr)
Code: SX00BU38-3052
General information
Enrollment
02.05.2019 - 15.05.2019
Timing
01.08.2019 - 31.12.2019
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Teachers
- Miia Ojanen
Groups
-
SXH17S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Objective
Students will know how to evaluate and select suitable and justifiable approaches and methods to develop their field of study and work community. They will identify the premises and concepts of the principal methods and service design used in their fields of study. Students will know how to search for appropriate R&D data and demonstrate basic competence in processing, analysing, disputing and reporting data and results.
Content
•Principal R&D methods in one’s own field of study (e.g. evaluation research, action research, product development and research-oriented approaches, qualitative and quantitative research)
•Data acquisition and processing
•Reporting, presenting and utilising results
Materials
TK -oppimateriaali ja itsenäisessä työskentelyssä käytettävä kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson moodle -työskentelyalustalla. Ohjeistus oppimateriaalin käyttöön annetaan opintojakson orientaatiotilaisuudessa.
Tentittävä kirjallisuus: 1. Saaranen-Kauppinen & Puusniekka: Menetelmäopetuksen tietovaranto - KvaliMOTV - kvalitatiivisten menetelmien verkko-oppikirja (kappaleet 1-7).
2. Vilkka: Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet
Teaching methods
Toteutus on itsenäisen työskentelyn etätoteutus ja sisältää työskentelyn ohjeistuksen opintojakson orientaatiotilaisuudessa 20.09.2019 12.45 - 15.00, Digitila MPA5011. Orientaatio on kaikille pakollinen.
Opintojakson suoritus koostuu orientaation lisäksi seuraavista osista:
1. Annetun oppimateriaalin opiskelusta moodle -alustalla
2. Oppimistehtävistä
3. Vapaaehtoisesta tilastotyöpajasta, joka järjestetään lähiopetuksena 25.10.2019 10.00 - 14.30, Digitila MPA5008,Digitila MPA5010. Vaihtoehtoisesti tilastotyöpajan asiat voi käydä läpi ja siihen liittyvät tehtävät suorittaa itsenäisesti ohjeistuksen mukaisesti.
4. Tentistä, joka järjestetään 11.11.2019 10.00 - 12.45, tilassa MPA6020
Exam schedules
Opintojakson tentti 11.11.2019 10.00 - 12.45, tilassa MPA6020
Uusintatentit Myllypurossa seuraavina yleisinä uusintatenttiajankohtina:
Ma 27.1 klo 16.30 – 20.00 (SU202001, ilm. aika 27.12.2019 – 11.1.2020)
Ma 23.3. klo 16.30 – 20.00 (SU202003, ilm. aika 19.2.2020 – 8.3.2020)
Student workload
Itsenäinen työskentely (Moodle -alustalla), orientaatio, oppimistehtävät, tentti, yhteensä 135h
Further information
Itsenäisen työskentelyn etätoteutus.
Opiskelu tapahtuu orientaatiokertaa sekä tenttiä lukuun ottamatta itsenäisesti orientaatiossa annetun ohjeistuksen mukaisesti. Lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus osallistua lähiopetuksena toteutettavaan tilastopajaan 25.10 klo 10-14.30. Opiskelussa käytetään moodle -alustaa. Osallistuminen edellyttää tutkimus- ja kehittämistyön perusteiden hallintaa sekä kykyä ja sitoutumista itsenäiseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön sekä tiedonhakuun.
Opintojaksolle otetaan maksimissaan 25 opiskelijaa. Jos opintojaksolle ilmoittautuneita on enemmän kuin mitä maksimimäärä osoittaa, noudatetaan seuraavia valintaperusteita järjestyksessä:
1. Opintosuunnitelman ajoituksen mukainen pakollinen opintojakso
2. Edellisen lisäksi suoritusmerkintä edeltävistä tk -opinnoista (kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet)
3. Ilmoittautumisjärjestys
- Opintojaksolla on rinnakkaistoteutus, joka toteutetaan lähiopetuksena
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan: miia.ojanen@metropolia.fi.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen
miia.ojanen@metropolia.fi
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Student is able to:
- Display learning in professional knowledge and core content in the field
- Search information from a variety of sources
- Work in various duties in a variety of operating environments
- Show that he has achieved the targets for core competence
- Display learning in the key safety practices in the field
- Act according to ethical principles
- To contribute his learning for the benefit of a group or project
Assessment criteria, good (3)
Student is able to:
- Use concepts and knowledge in his field systematically
- Find information and assess and use information sources with a critical eye
- Apply professional information in professional assignments
- Apply professional expertise in various work assignments
- Act independently and responsibly in professional contexts
- Plan operations with safety in mind
- Act according to professional ethics
- Act purposefully in working groups and projects
Assessment criteria, excellent (5)
Student is able to:
- Use concepts and knowledge in his field professionally
- Argue the use of his sources
- Argue a course of action on the basis of research information or findings
- Operate in a range of duties and work situations, also in international contexts
- To act in a way that is customeroriented and displays entrepreneurial spirit
- To act responsibly, taking safety issues into consideration
- Argue his choices on the basis of professional ethics
- Organise and manage the operation of a group and project
Assessment criteria, approved/failed
Student is able to:
- Display learning in professional knowledge and core content in the field
- Search information from a variety of sources
- Work in various duties in a variety of operating environments
- Show that he has achieved the targets for core competence
- Display learning in the key safety practices in the field
- Act according to ethical principles
- To contribute his learning for the benefit of a group or project
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät (hyväksytty-hylätty/täydennettävä)
Oppimistehtävä: Tutkimus/kehittämissuunnitelma (0-5) 50% arvosanan muodostumisesta
Tentti (0-5) 50% arvosanan muodostumisesta
Further information
Students and their teachers/tutors will go through other recommended courses in their individual study plan (ISP) discussions.