Siirry suoraan sisältöön

Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet (itsenäisen työskentelyn toteutus) (10 cr)

Code: SX00BO25-3026

General information


Enrollment

02.12.2019 - 15.12.2019

Timing

01.01.2020 - 15.03.2020

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Jyrki Konkka
  • Elina Savolainen
  • Eveliina Korpela

Groups

  • SXH19K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, päivä

Objective

Students will know the theoretical foundations of empowerment and influence. In their work with clients, they will know how to use culturally sensitive socio-pedagogical means to strengthen the social inclusion of individuals and communities. Students will be able to use the tools of social influence and create citizenship-reinforcing inclusion and community. They will be able to express themselves in many ways and participate in social debate. Students will be aware of the impact of their own values on client work. They will recognise the significance of the exercise of power and ethical value conflicts in their work in the social services.
The students will understand the importance of professional and work ethics in social work, and be committed to the ethical principles of social work and act accordingly. They will be able to reflect on ethical challenges in light of their own values and for the development of their activities. Students will understand the importance of emotions in professional work and learn to deal with their own feelings reflectively. They will internalise the importance of professionalism in their interactions. Students will be able to anticipate and act in threatening client situations.

Content

Theories of Empowerment. Power and the exercise of power. The different channels of social influence. Civic ac-tion. Challenges to socio-pedagogical work in an increasingly multi-value society. Tension between the individual and society. Media education, media skills and social media. Language for a client-empowering approach.
Professional ethics in social services. Work ethics. International and national conventions and guidelines. Ethics of reporting in client work. Self-reflection of activities and choices from an ethical point of view. The significance and handling emotions in ethically challenging situations.
Limiting of the right to self-determination. Interaction in threatening customer situations. Anticipating threatening situations, and examination of one’s own courses of action. Aggressive client situations.
Responsibility in taking care of one’s own workplace wellbeing.
The study unit includes four hours of guidance for professional growth.

Materials

MEDIAKASVATUS-osion tenttikirjallisuus
Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Kupiainen, Reijo & Sintonen, Sara 2009. Medialukutaidot, osallisuus, mediakasvatus. Helsinki: Palmenia. (HUOM. Kupiaisen ja Sintosen kirjaa on Metropolian kirjastossa 10 kpl, lisäksi meillä on 5 kpl e-kirjoja, ja Diakin kirjastossa 20 kpl. Kirjaa on saatavana myös Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungin kirjastoissa. Hankithan kirjan itsellesi ajoissa!)

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf

Pelikasvattajan käsikirja 2. Helsinki: Kavi ym. Saatavana osoitteessa https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf.

Mulari, Heta (toim.) 2016. Solmukohtia. Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura. Saatavana sähköisesti osoitteessa https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/solmukohtia.pdf

VAHVISTAMINEN/EMPOWERMENT:
Luttrell, C. , Quiroz, S., Scrutton, C. & Bird, K. 2009. Understanding and Operationalising Empowerment. ODI Working Paper 308.
Linkki julkaisuun: https://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/5500.pdf

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf

Ryynänen, S. & Nivala, E. 2017. Empowerment or emancipation? Interpretations from Finland and beyond. Journal of research in social pedagogy. 30. 33-46. Linkki artikkeliin: https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/55785

DalMaso, R. & Kuosmanen, V. 2008. Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: Raportteja ja tutkimuksia 2/2008, 35–48.
Linkki artikkeliin: http://www3.tokem.fi/kirjasto/tiedostot/Viinamaki_A_2_2008.pdf

EETTISYYS SOSIAALIALAN TYÖSSÄ
Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSR
Shafer-Landau, Russ 2010. The Fundamentals of Ethics. Oxford: Oxford UP. Luvut: Introduction, 19: Ethical Relativism, 20: Moral Nihilism, 21: Ten Arguments against Moral Objectivity
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Value Theory
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Consequentialism
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Deontological Ethics
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Virtue Ethics
Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2013
T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (PDF)
Yksi seuraavista teksteistä:
A) Michael Huemer: America's Unjust Drug War
B) Hugh LaFollette: Licencing Parents
C) Bonnie Steinbock: Adultery
D) Judith Jarvis Thomson: A Defense of Abortion

Teaching methods

-Oppimispäiväkirja ja opintopiiri
-Kolme tenttiä (yksi kustakin opintojakson pääteemasta: mediakasvatus, etiikka ja vahvistaminen/empowerment)
-Ammatillinen kasvu ja työn haasteet- osuus to 30.1.2020 klo 8.45-12.00 MPA5018 ja kirjallinen tehtävä osaksi oppimispäiväkirjaa (tehtäväksianto annetaan luennolla ja löytyy Moodlesta)
-Moodlessa opiskelua ja verkkokeskusteluun osallistuminen

Exam schedules

3 X 4h lähitentti Myllypurossa. Käytännössä opintojaksolla on kolme osasuoritusta (etiikka, mediakasvatus, vahvistaminen), jossa yhdellä tenttikerralla voi suorittaa yhden tai useamman osan kerralla.

Tenttimahdollisuudet:
ke 5.2 12.45–16.00 (JK) MPA6009
ke 26.2 12.45–16.00 (EK) MPA6009
ke 11.3 12.45–16.00 (ES) MPA4009

Uusintatentti:
Yleinen uusintakoetilaisuus SU202004 21.04.2020 16.30 - 20.00,
Ilmoittautuminen: 17.03.2020 - 01.04.2020

Completion alternatives

Opintojaksosta tarjolla myös lähiopetukseen ja ryhmämuotoiseen projektityöskentelyyn painottuva toteutus

Further information

Orientaatio ti 21.1 klo 9 - 12 (ES, EK, JK) MPA4015 Aloitamme yhdessä, sen jälkeen siirrymme klo 10.00 omaan tilaan MPA6019

3 X 4h lähitentti Myllypurossa. Käytännössä opintojaksolla on kolme osasuoritusta (etiikka, mediakasvatus, vahvistaminen), jossa yhdellä tenttikerralla voi suorittaa yhden tai useamman osan kerralla.

Tenttimahdollisuudet:
ke 5.2 12.45–16.00 (JK) MPA6009
ke 26.2 12.45–16.00 (EK) MPA6009
ke 11.3 12.45–16.00 (ES) MPA4009


• Moodle: vähintään yksi keskustelunaloitus tai kommentti ennen tenttiä per sisältö eli osallistut sekä etiikan, vahvistamiseen ja mediakasvatukseen keskusteluihin
• Oppimispäiväkirjan palautus viimeistään pe 13.3. klo 12 Moodleen

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.