Siirry suoraan sisältöön

Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet (lähitoteutus) (10 cr)

Code: SX00BO25-3014

General information


Enrollment

02.05.2018 - 15.05.2018

Timing

01.08.2018 - 21.10.2018

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi

Campus

Sofianlehdonkatu 5 b

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Jyrki Konkka
  • Mira Schroderus
  • Eveliina Korpela

Teacher in charge

Jyrki Konkka

Groups

  • SXH17S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Objective

Students will know the theoretical foundations of empowerment and influence. In their work with clients, they will know how to use culturally sensitive socio-pedagogical means to strengthen the social inclusion of individuals and communities. Students will be able to use the tools of social influence and create citizenship-reinforcing inclusion and community. They will be able to express themselves in many ways and participate in social debate. Students will be aware of the impact of their own values on client work. They will recognise the significance of the exercise of power and ethical value conflicts in their work in the social services.
The students will understand the importance of professional and work ethics in social work, and be committed to the ethical principles of social work and act accordingly. They will be able to reflect on ethical challenges in light of their own values and for the development of their activities. Students will understand the importance of emotions in professional work and learn to deal with their own feelings reflectively. They will internalise the importance of professionalism in their interactions. Students will be able to anticipate and act in threatening client situations.

Content

Theories of Empowerment. Power and the exercise of power. The different channels of social influence. Civic ac-tion. Challenges to socio-pedagogical work in an increasingly multi-value society. Tension between the individual and society. Media education, media skills and social media. Language for a client-empowering approach.
Professional ethics in social services. Work ethics. International and national conventions and guidelines. Ethics of reporting in client work. Self-reflection of activities and choices from an ethical point of view. The significance and handling emotions in ethically challenging situations.
Limiting of the right to self-determination. Interaction in threatening customer situations. Anticipating threatening situations, and examination of one’s own courses of action. Aggressive client situations.
Responsibility in taking care of one’s own workplace wellbeing.
The study unit includes four hours of guidance for professional growth.

Materials

Tenttikirjallisuus
MEDIAKASVATUS
Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).
Kupiainen, Reijo & Sintonen, Sara 2009. Medialukutaidot, osallisuus, mediakasvatus. Helsinki: Palmenia. (HUOM. Kupiaisen ja Sintosen kirjaa on Metropolian kirjastossa 10 kpl ja Diakin kirjastossa 20 kpl. Lisäksi kirjaa on saatavana Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungin kirjastoissa. Hankithan kirjan itsellesi ajoissa!)
EETTISYYS SOSIAALIALAN TYÖSSÄ
Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSR
Shafer-Landau, Russ 2010. The Fundamentals of Ethics. Oxford: Oxford UP. Luvut: Introduction, 19: Ethical Relativism, 20: Moral Nihilism, 21: Ten Arguments against Moral Objectivity
Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2013
VAHVISTAMINEN
Luttrell, C. , Quiroz, S., Scrutton, C. & Bird, K. 2009. Understanding and Operationalising Empowerment. ODI Working Paper 308.
Linkki julkaisuun: https://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/5500.pdf
Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin Hokkasen väitöskirjan verkkojulkaisun kautta: [http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/4B1BF8B291E03F39C2257D0200441181/$FILE/Hokkanen_vkirja.pdf] VERKKOJULKAISUN SIVUT 105-127.
Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf VERKKOJULKAISUN SIVUT 93 – 143.
DalMaso, R. & Kuosmanen, V. 2008. Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: Raportteja ja tutkimuksia 2/2008, 35–48.
Linkki artikkeliin: http://www3.tokem.fi/kirjasto/tiedostot/Viinamaki_A_2_2008.pdf VERKKOJULKAISUN SIVUT 35–48.

Teaching methods

Contact teaching
Project-learning
self-guided learning
seminar

Exam schedules

14.9.2018 klo 9.00 - 11.00 TENTTI
Tenttiä varten tarvitset tietokoneen, nettiyhteyden ja tenttimateriaalin. Vastaus 3 kysymykseen max 3000 merkkiä/vastaus sis. välilyönnit.
Uusinnat sovitaan erikseen kurssin aikana

Student workload

10 op = 270 tuntia
Tentti (teoria) = 4 op
Projekti = 6 op

Further information

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Pe 24.8. 9.00 - 12.30 S201 Aloitus (Pakollinen läsnäolo)
Ti 28.8. 8.30 - 11.45 S217 E
Ke 29.8. 8.30 - 11.45 S217 M
To 30.8. 10.00 - 14.00 S217 J
Pe 31.8. 8.30 - 11.45 S217 M
Ma 3.9. 12.30 - 15.45 S217 J
Ti 4.9. 8.30 - 11.45 S217 E
*Ke 5.9. 12.30 - 15.45 S201 M
To 6.9. EI OLE LUENTOA, tämä päivä on varattu tenttiin lukemiseen!
Pe 7.9. 8.30 - 11.45 S217 M
Ti 11.9. 12.30 -15.45 S217 J
Pe 14.9. 9.00 - 11.00 TENTTI (NETTIYHTEYS)
Ma 15.10. 9.00 - 12.15 S217 SEMINAARI
Ti 16.10. 9.00 - 12.15 S217 SEMINAARI

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen, tentin läpäiseminen sekä projekti ja esitys. Tentti ja projekti sekä osallistuminen arvioidaan asteikolla 0 - 5. Aktiivisuus edellyttää 80% osallistumista lähiopetukseen ja projektityöhön.