Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalinen osallisuus ja syrjäytyminen (5 cr)

Code: SX00BO15-3022

General information


Enrollment

02.05.2019 - 15.05.2019

Timing

01.08.2019 - 20.10.2019

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Katarina Groop
  • Minna Lanne-Eriksson

Groups

  • SXH19K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Students will identify the factors related to wellbeing. They will understand disadvantage as a social, communal and individual phenomenon. Students will be able to define the social structures and processes that contribute to exclusion. They will understand the importance of participation and community for an individual’s wellbeing.

Content

Components of welfare. Social integration, poverty, exclusion and marginalisation. Social risks and problems in life’s different phases. Socio-pedagogical means for supporting participation.

Materials

Tenttimateriaali julkaistaan myöhemmin.

Suositeltavaa kirjallisuutta:
1) Jiri Sironen & Ulla Saastamoinen (toim.) 2014. Köyhyys. Syitä ja seurauksia.
http://www.eapn.fi/wp-content/uploads/2014/11/K%C3%B6yhyys-syit%C3%A4-ja-seurauksia-verkkoversio.pdf
2) Raili Gothóni, Susanna Hyväri, Marjo Kolkka & Päivi Vuokila-Oikkonen (toim.) 2016. Osallisuus yhteiskunnallisena haasteena – Diakonia-ammattikorkeakoulun tki-toiminnan vuosikirja 2
http://www.diak.fi/tyoelama/Julkaisut/Documents/9789524932752.pdf (s.9-24 ja s.67-84 ja s.217-232 ja s.275-289)
2) Sanna Aaltonen, Päivi Berg & Salla Ikäheimo 2016. Nuoret luukulla. Kolme näkökulmaa syrjäytymiseen ja nuorten asemaan palvelujärjestelmässä. Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura /Verkkojulkaisuja 84
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/nuoretluukulla.pdf (s. 128-133)

Teaching methods

Aktivoivat luennot, itsenäiset oppimistehtävät, vierailijat, Moodle-tentti

Exam schedules

Moodle-tentin ajankohta 07.10 klo 10-19.00. Tenttiaika 3 h.

Student workload

135 h

Further information

Aikataulu:
21.08.2019 12.45 - 16.00 MPA5023 Orientaatio. Hyvinvoinnin osatekijät.
22.08.2019 12.45 - 16.00 MPA6010 Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio.
03.09.2019 08.30 - 11.45 MPA2029 Sosiaaliset riskit ja ongelmat elämän eri vaiheissa.
02.10.2019 12.45 - 14.45 MPA6020 Sosiaalipedagogiset keinot osallisuuden tukemisessa.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment methods and criteria

Itsenäiset oppimistehtävät (Hyväksytty-Hylätty)
Moodle-tentti (100%, 0-5)