Siirry suoraan sisältöön

Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa (5 cr)

Code: S000DS38-3001

General information


Enrollment

02.12.2019 - 15.12.2019

Timing

11.02.2020 - 19.05.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Kuntoutus ja tutkiminen

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 20

Degree programmes

  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)

Teachers

  • Heli Mikkonen
  • Jukka Kesänen

Teacher in charge

Jukka Kesänen

Groups

  • S1519S6B
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoidon asiantuntija, hallinnollinen ryhmä

Objective

The student
- evaluates, develops and leads person-centred (people-centred) palliative care based on an equal and reciprocal partnership in interaction, which requires special competence.
- ensures the patient's and his/her next of kin's right to culturally sensitive care which respects their conviction, advance directive, own language and communication methods.
- evaluates and analyses special needs of the communication of the patient and his/her next of kin and improves people-centred solutions for them in collaboration with a multiprofessional team.
- supports and encourages professionals in the use of art and culture as a method in handling and relieving existential suffering in the end-of-life care.
- consults and acts as a consulting expert in handling the existential suffering and hope of the patient and his/her next of kin by ensuring individual linguistic, diverse and cultural viewpoints.
- evaluates, applies and develops interventions related to existential suffering and diverse interaction in national and international multiprofessional networks.

Content

- People who need special support and who are represented by the communities, organisations and networks (for example the third sector, religious parishes / communities, volunteers, senior advisers / specialists)
- Existential suffering, hope and sorrow at different stages of the life cycle (among others, art, culture and play as methods)
- Interaction based on dialogical partnership
- Facilitating communication: changes in the communication in a spoken or sign language, and needs and changes in the augmentative and alternative communication methods or in communication aids, communication guidance
- The use of interpreting services, communication with the patient and his/her next of kin across language and cultures
- Special questions on the advance directive and autonomy in the end-of-life care

Location and time

Infowebinaari 11.2 klo 16.30-18.30
Webinaari 10.3 klo 16-20
Webinaari 21.4 klo 16-20
Kirjallisen yksilöesseen palautus 19.5 mennessä

Materials

Watson, Jean Human caring science : a theory of nursing. Jones & Bartlett Learning cop. 2012. 2. Ed

Karvinen, I. Kylmä J. Ojanen E. Pentikäinen J. Vaskilampi T. 2012. Henki ja toivo hoitotyössä. E-kirja.

Klaava Media. Martínez ym. 2017. Dignity therapy’, a promising intervention in palliative care: A comprehensive systematic literature review. Palliat Med. 31(6): 492–509.

Chahda L. Mathisen Bernice A. Carey L B. 2017. The role of speech-language pathologists in adult palliative care. International Journal of Speech-Language Pathology 19: 58–68

Sairaala-haptiisit: http://www.kuurosokeat.fi/sosiaalishaptinen/sairaala-haptiisit.php www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo

Lisäksi ajankohtainen tutkimus

Teaching methods

Käänteisen oppimisen menetelmä. Info sekä kaksi lähiopetuskertaa, joihin liittyy ennakkotehtävät. Lähiopetus toteutetaan verkkowebinaareissa. Lähipäivien aikana toteutetaan teemojen mukaiset simulaatiot (mahdollisuuksien mukaan monialaisesti ja hyödynnetään työelämäyhteistyötä esim. tulkit, sielunhoidon ammattilaiset jne). Toisessa lähipäivässä mukana kokemusasiantuntija osana lähipäivien loppureflektiota.

Exam schedules

-

Completion alternatives

n/a

Further information

Lähiopetuskerta 1 käsittelee kommunikaatioon ja taidelähtöisiin menetelmiin liittyviä kysymyksiä:

Etukäteistehtävä ennen 1. lähiopetuskertaa:

Opiskelija perehtyy valitsemaansa aiheeseen ja tekee maksimissaan 5 minuutin mittaisen tarkoituksen mukaisiin lähteisiin perustuvan videon ja jakaa sen muille verkkoalustalla. Jokainen opiskelija kommentoi vähintään kahta jaettua videoklippiä.

Opiskelija valitsee aiheen seuraavista:

Kulttuuritaustan huomiointi vuorovaikutuksessa (kulttuurisensitiivinen työote)
Tulkkausta tarvitsevan potilaan kohtaamisen erityispiirteet (viittomakielen, puhuttujen kielten ja puhevammaisten tulkkauksen tarve)
Ei-avusteiset puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät potilaan kohtaamisessa (selkopuhe, viittomat, haptiisit)
Avusteiset puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät potilaan kohtaamisessa (kommunikointitaulut ja -kansiot, kirjoittamisen apuvälineet, aakkostaulu, kommunikointisovellukset)
Leikki vuorovaikutuskeinona
Dialogisuus menetelmänä
Dignity-terapia
AVAUS-malli
Taiteen ja kulttuurin mahdollisuudet elämän loppuvaiheen hoidossa (kuvataide, musiikki, kirjoittaminen, runous jne.)



Lähipäivä toteutetaan soveltamalla simulaatiomenetelmää (skenaariot luodaan hankkeessa).

Ryhmä hyödyntää skenaariossa ennakkotehtäviin liittyviä menetelmiä.

Skenaariot toteutetaan tiimeittäin, noin 15 min / skenaario + tiimin itsearviointi + vertaisten palaute + yhteinen keskustelu (yht. noin 30 min).

Työskentelyssä on tärkeää huomioida, että osa tiimin jäsenistä toimii asiakkaan ja osa ammattilaisen tai muissa rooleissa.



Lähiopetuskerta 2 käsittelee ihmisen eksistentiaalisuutta, kärsimystä, toivoa ja surua eri elämänvaiheissa.



Etukäteistehtävä ennen 2. lähiopetuskertaa:



Opiskelija perehtyy valitsemaansa aiheeseen ja valmistelee e-posterin, joka esitetään lähipäivässä.



Tehtävässä pohditaan valittua aihetta ammattilaisen näkökulmasta; miten kohdata erilaisia haasteellisia eksistentiaalisuuteen liittyviä tilanteita ja miten tukea ja vastata kuolevan ja hänen läheistensä tarpeisiin.



Opiskelija valitsee aiheen seuraavista:

Eksistentiaalinen kärsimys
Toivo
Aikuisen suru ja kuoleman kohtaaminen
Lapsen suru ja kuoleman kohtaaminen
Nuoren suru ja kuoleman kohtaaminen
Sielunhoito
Hoitotahto ja itsemääräämisoikeus erityistilanteissa
Aikaa sopeutua kuolemaan alle 1 kk
Kuoleman toive (suisidaalisuus)
Vaikea kuoleman pelko
Vaikea merkitsemättömyyden tunne
Vaikea ahdistuneisuus

Lähipäivässä e-postereiden esittäminen (10 min), yhteinen reflektiivinen keskustelu (20 min).

Kokemusasiantuntijan osallistuminen lähipäivään, jonka pohjalta keskustelu (esim. learning cafe, akvaario, lumipallo, ryhmä jne...)



Kirjallinen yksilötehtävä:

(Opintojakson aikana on lisäksi suositeltavaa kirjoittaa matkapäiväkirjaa, jossa reflektoidaan merkityksellisiä oppimiskokemuksia opintojakson aikana.)

Kirjoita essee, jossa arvioit ja analysoit moninaisiin vuorovaikutustilanteisiin liittyvää asiantuntijuuttasi ja kehittymistarpeitasi. Anna esseelle lyhyt ja napakka otsikko. Pohdi ja reflektoi esseessä oman osaamisesi kehittymistä ja kehittymistarpeitasi suhteessa tämän opintojakson ydintavoitteisiin ja sisältöihin sekä suhteessa hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaan tietoon nimenomaan moninaisissa vuorovaikutustilanteissa. Hyödynnä esseessä ennakkotehtävissä ja opintojaksolla käyttämääsi kirjallisuutta. Esseen pituus on 3-4 asiasivua. Sovella esseen ulkoasussa xxx kirjallisen työn ohjeita huomioiden erityisesti riviväli, lähdeviitteet ja lähdeluettelo.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, good (3)

The student demonstrates good competence in the content of the course. He/she is able to actively search for information and to identify its connection to working life. The student is able to analyse and apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, excellent (5)

The student demonstrates versatile and extensive competence in the content of the course. He/she has an excellent ability to search for relevant information. The student’s solutions demonstrate independence, responsibility, and skills in guiding others. His/her ability to apply the learned content to the context of working life exhibits creativity and versatility.

Assessment criteria, approved/failed

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.

Assessment methods and criteria

Kiitettävä (5) Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti. Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.

Hyvä (3) Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua. Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.

Tyydyttävä (1) Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus on hyvää, mutta pohtiminen jää vajaaksi. Esseessä käytetään aihepiirin käsitteitä ja kuvataan omaa osaamista ja sen kehittämistarpeita, mutta käsitteiden käytössä on osin epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Moninaisen vuorovaikutuksen arvoperusta ja ammattietiikka sekä hyviin käytänteisiin perustuva tieto ovat havaittavissa esseestä. ?

Hylätty Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus jää ohueksi. Esseessä on mainintoja aihepiirin käsitteistä, mutta käsitteiden käytössä on epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Ennakkotehtävissä käytettyä ja/tai tiedonhaun avulla saatua materiaali ei ole hyödynnetty esseessä. Yleiset ammattieettiset periaatteet eivät juurikaan ole havaittavissa esseestä. ?

Further information

Recognition of prior learning

The student can apply for the recognition of prior learning and receive an approval for accreditation
for this course if he/she has acted in a key role in digitalisation-related service production or client
projects in social and health care, or in digitalising key processes, and/or has completed universitylevel
studies that correspond to the content of this course.