Siirry suoraan sisältöön

Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop kl (5 cr)

Code: KX00DM28-3001

General information


Enrollment

02.12.2019 - 16.12.2019

Timing

01.01.2020 - 09.06.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

(2016-2018) Musiikki

Campus

Musiikki

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Kimmo Salonen
  • Sanna Vuolteenaho
  • Ilkka Teerijoki
  • Joonas Pohjonen
  • musiikki virtuaali

Teacher in charge

Ilkka Teerijoki

Groups

  • KXF18S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma

Objective

The student is able to produce a sounding score and accompaniment, by ear, based on harmony, and through reduction, expansion and transposal of the written score. They know how to practice in a purposeful and ergonomic manner, and are able to quickly learn and absorb musical contents in their work as a pedagogue.

The student can promote their students’ learning process by producing and expressing multivoiced and purposeful harmony in instrumental teaching and rehearsing situations.

The student knows how to implement various improvisation exercises, which entail interaction skills such as speed of reaction, power of observation and sense of time. By means of improvising students develop musical memory, speed of musical thinking, musical imagination, and sense of drama.

Content

Mapping of the needs. Production of accompaniment using the score, harmony signs, or by ear in various styles according to the student’s musical orientation whether the teaching goal is pop/jazz or classical music.
Perception and production of harmony in music. Improvisation and rhythm. Building the accompaniment, producing compositions, the pedagogy of composing. Various improvisation exercises.

Location and time

Säestystaidot: torstaisin klo 11-12.30 Tavi-talon pianolabrassa H152 Hämeentie 161. Aloituskerta 23.1. Ei tunteja vklla 8 ja 11. Lopputentti 23.4.

Improvisointi: keskiviikkoisin klo 9.15-10.45. Kaupintie 3, lk KA1.
Aloitustapaaminen ke 29.1. opintojakson esittely, työtavat, ryhmäytyminen Kimmo Salonen, Sanna Vuolteenaho
5.2. Muoto, jännite, sanasto: Sanna Vuolteenaho, Kimmo Salonen
12.2. Vapaa improvisointi: Tapani Heikinheimo
26.2. Uusi musiikki: Joonas Pohjonen
4.3. Omaa ja parin/ryhmän kanssa sovittua harjoittelua
18.3. Sävellyttäminen ja improvisoinnin pedagoginen soveltaminen: Kimmo Salonen
25.3. Koontia kurssista, harjoitusten purkua: Kimmo Salone, Sanna Vuolteenaho
1.4. Omaa ja parin/ryhmän kanssa sovittua harjoittelua
8.4. Loppukatselmus, arviointia: Sanna Vuolteenaho, Kimmo Salonen

Materials

Teachers material at workspaces.

Teaching methods

Säestystaidot: ryhmämuotoinen opiskelu Tavi-talon pianolabrassa H152 Hämeentie 161 torstaisin klo 11-12.30. Aloituskerta 23.1. Ei tunteja vklla 8 ja 11. Lopputentti 23.4.

Improvisointi: ryhmässä tapahtuva improvisoinnin harjoittelu keskiviikkoisin klo 9.15-10.45. Kaupintie 3, lk KA1.
Aloitustapaaminen ke 29.1. opintojakson esittely, työtavat, ryhmäytyminen Kimmo Salonen, Sanna Vuolteenaho
5.2. Muoto, jännite, sanasto: Sanna Vuolteenaho, Kimmo Salonen
12.2. Vapaa improvisointi: Tapani Heikinheimo
26.2. Uusi musiikki: Joonas Pohjonen
4.3. Omaa ja parin/ryhmän kanssa sovittua harjoittelua
18.3. Sävellyttäminen ja improvisoinnin pedagoginen soveltaminen: Kimmo Salonen
25.3. Koontia kurssista, harjoitusten purkua: Kimmo Salone, Sanna Vuolteenaho
1.4. Omaa ja parin/ryhmän kanssa sovittua harjoittelua
8.4. Loppukatselmus, arviointia: Sanna Vuolteenaho, Kimmo Salonen

Completion alternatives

Säestystaidot: Osallistuminen ryhmätunneille pakollista; mahdollinen poissaolo korvataan videoidulla tehtävällä joka palautetaan opintojakson työtilaan ennen seuraavaa ryhmätuntia.

Improvisointi: ei valinnaisia suoritustapoja; mahdollisen poissaolon korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa

Content scheduling

Säestystaidot: ryhmämuotoinen opiskelu Tavi-talon pianolabrassa H152 Hämeentie 161 torstaisin klo 11-12.30 Aloituskerta 23.1. Ei tunteja vklla 8 ja 11. Lopputentti 23.4.

Improvisointi: ryhmässä tapahtuva improvisoinnin harjoittelu keskiviikkoisin klo 9.15-10.45. Kaupintie 3, lk KA1.
Aloitustapaaminen ke 29.1. opintojakson esittely, työtavat, ryhmäytyminen Kimmo Salonen, Sanna Vuolteenaho
5.2. Muoto, jännite, sanasto: Sanna Vuolteenaho, Kimmo Salonen
12.2. Vapaa improvisointi: Tapani Heikinheimo
26.2. Uusi musiikki: Joonas Pohjonen
4.3. Omaa ja parin/ryhmän kanssa sovittua harjoittelua
18.3. Sävellyttäminen ja improvisoinnin pedagoginen soveltaminen: Kimmo Salonen
25.3. Koontia kurssista, harjoitusten purkua: Kimmo Salone, Sanna Vuolteenaho
1.4. Omaa ja parin/ryhmän kanssa sovittua harjoittelua
8.4. Loppukatselmus, arviointia: Sanna Vuolteenaho, Kimmo Salonen

Further information

Säestystaidot: ryhmämuotoinen opiskelu Tavi-talon pianolabrassa H152 Hämeentie 161 torstaisin klo 11-12.30 Aloituskerta 23.1. Ei tunteja vklla 8 ja 11. Lopputentti 23.4.

Improvisointi: ryhmässä tapahtuva improvisoinnin harjoittelu keskiviikkoisin klo 9.15-10.45. Kaupintie 3, lk KA1.
Aloitustapaaminen ke 29.1. opintojakson esittely, työtavat, ryhmäytyminen Kimmo Salonen, Sanna Vuolteenaho
5.2. Muoto, jännite, sanasto: Sanna Vuolteenaho, Kimmo Salonen
12.2. Vapaa improvisointi: Tapani Heikinheimo
26.2. Uusi musiikki: Joonas Pohjonen
4.3. Omaa ja parin/ryhmän kanssa sovittua harjoittelua
18.3. Sävellyttäminen ja improvisoinnin pedagoginen soveltaminen: Kimmo Salonen
25.3. Koontia kurssista, harjoitusten purkua: Kimmo Salone, Sanna Vuolteenaho
1.4. Omaa ja parin/ryhmän kanssa sovittua harjoittelua
8.4. Loppukatselmus, arviointia: Sanna Vuolteenaho, Kimmo Salonen

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

- Attending teaching
- Taking part in continuous feedback
- Completing the given exercises and assignments

Assessment methods and criteria

Continuous assessment
Peer evaluation
Attendance
Learning assignments
(total 100%)
Attendance and return of learning tasks is prerequisite for passing the course.In the event of a possible absence,agree with the teacher how you will demonstrate your competence in the class.

Qualifications

Accompaniment Skills and Improvisation for Music Educator 2 course or similar knowledge and skills.