Siirry suoraan sisältöön

Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop kl (5 cr)

Code: KX00DM27-3003

General information


Enrollment

02.12.2019 - 16.12.2019

Timing

06.01.2020 - 09.06.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Campus

Musiikki

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Jarmo Hynninen
  • Sanna Vuolteenaho
  • Kimmo Salonen
  • Ilkka Teerijoki
  • musiikki virtuaali
  • AriPekka Korhonen

Teacher in charge

Ilkka Teerijoki

Groups

  • KXF19S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

The student is able to learn and absorb musical content in their work as a pedagogue. They can produce sounding scores and accompaniment by ear, based on harmony, and through reduction, expansion and transposal of the written score in musical contexts of their pedagogical work. The student has the ability for purposeful and ergonomic practicing.

The student is able to implement various improvisation exercises, which entail interaction skills such as speed of reaction, power of observation and sense of time. While improvising students develop musical memory, speed of musical thinking, musical imagination, and sense of drama.

Content

Mapping the needs of a group. Producing accompaniment using the score, harmony signs, or by ear in various styles according to the student’s musical orientation whether the teaching goal is pop/jazz or classical music.
Perceiving and producing harmony in music. Understanding improvisation and rhythmic elements. Building the accompaniment, producing compositions, and the pedagogy of composing. Diverse improvisation exercises.

Location and time

Säestystaidot: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen Tavi-talon (Hämeentie 161) pianolabrassa. Aloitustapaaminen 16.1. klo 9-10.30. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan pianolabran laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen pienempään ryhmään.

Jatkossa ryhmä 1 kokoontuu torstaisin klo 9-10 ja ryhmä 2 klo 10-11.
Periodiviikolla 11 ei opetusta.
Lopputentti 23.4.
Improvisointi: opetus keskiviikkoisin klo 10.45-12.15 Kaupintie 3, luokka KA1
HUOM. ALOITUSTAPAAMINEN TORSTAINA 16.1. KLO 10.45-12.15 ARABIAN KLUBILLA YHDESSÄ SOLAOP POP-JAZZ-OPISKELIJOIDEN KANSSA. Improvisoinnin määritelmiä, filosofiaa, keskustelua.

Materials

Opettajan tuoma materiaali

Teaching methods

Säestystaidot: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen Tavi-talon (Hämeentie 161) pianolabrassa. Aloitustapaaminen 16.1. klo 9-10.30. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan pianolabran laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen pienempään ryhmään.

Jatkossa ryhmä 1 kokoontuu torstaisin klo 9-10 ja ryhmä 2 klo 10-11.
Periodiviikolla 11 ei opetusta.
Lopputentti 23.4.

Improvisointi: opetus keskiviikkoisin klo 10.45-12.15 Kaupintie 3, luokka KA1.
HUOM. ALOITUSTAPAAMINEN TORSTAINA 16.1. KLO 10.45-12.15 ARABIAN KLUBILLA YHDESSÄ SOLAOP POP-JAZZ-OPISKELIJOIDEN KANSSA. Improvisoinnin määritelmiä, filosofiaa, keskustelua.

Exam schedules

Loppukatselmus 23.4.

Completion alternatives

Osallistuminen tunneille on pakollista; pakolliset poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Improvisoinnin poissaolosta korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa.

Content scheduling

Säestystaidot: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen Tavi-talon (Hämeentie 161) pianolabrassa. Aloitustapaaminen 16.1. klo 9-10.30. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan pianolabran laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen pienempään ryhmään.

Jatkossa ryhmä 1 kokoontuu torstaisin klo 9-10 ja ryhmä 2 klo 10-11.
Periodiviikolla 11 ei opetusta.
Lopputentti 23.4.

Improvisointi: opetus keskiviikkoisin klo 10.45-12.15 Kaupintie 3, luokka KA1.
HUOM. ALOITUSTAPAAMINEN TORSTAINA 16.1. KLO 10.45-12.15 ARABIAN KLUBILLA YHDESSÄ SOLAOP POP-JAZZ-OPISKELIJOIDEN KANSSA. Improvisoinnin määritelmiä, filosofiaa, keskustelua.

Aloitustapaamisen jälkeen tunnit keskiviikkoisin klo 10.45-12.15
22.1. EI OPETUSTA
29.1. Aloitus, tavoitteet, menetelmät, Improvisointi laulaen: Kimmo Salonen ja Sanna Vuolteenaho
5.2. Keho soittimena: Hanna-Maija Aarnio
12.2. Vapaa improvisointi: Tapani Heikinheimo
26.2. Blues: Kimmo Salonen
4.3. Sävellyttäminen ja improvisoinnin pedagoginen soveltaminen: Kimmo Salonen
11.3. PERIODIVIIKKO: EI OPETUSTA
18.3. Modaalinen improvisointi: Marko Puro
25.3. Tonaalinen improvisointi: Kimmo Salonen
1.4. Itsenäistä harjoittelua kohti loppukatselmusta
8.4. Toiminnallinen loppukatselmus ja reflektio: KImmo Salonen

Further information

Säestystaidot: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen Tavi-talon (Hämeentie 161) pianolabrassa. Aloitustapaaminen 16.1. klo 9-10.30. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan pianolabran laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen pienempään ryhmään.

Jatkossa ryhmä 1 kokoontuu torstaisin klo 9-10 ja ryhmä 2 klo 10-11.
Periodiviikolla 11 ei opetusta.
Lopputentti 23.4.

Improvisointi: opetus keskiviikkoisin klo 10.45-12.15 Kaupintie 3, luokka KA1.
HUOM. ALOITUSTAPAAMINEN TORSTAINA 16.1. KLO 10.45-12.15 ARABIAN KLUBILLA YHDESSÄ SOLAOP POP-JAZZ-OPISKELIJOIDEN KANSSA. Improvisoinnin määritelmiä, filosofiaa, keskustelua.
Aloitustapaamisen jälkeen tunnit keskiviikkoisin klo 10.45-12.15
22.1. EI OPETUSTA
29.1. Aloitus, tavoitteet, menetelmät, Improvisointi laulaen: Kimmo Salonen ja Sanna Vuolteenaho
5.2. Keho soittimena: Hanna-Maija Aarnio
12.2. Vapaa improvisointi: Tapani Heikinheimo
26.2. Blues: Kimmo Salonen
4.3. Sävellyttäminen ja improvisoinnin pedagoginen soveltaminen: Kimmo Salonen
11.3. PERIODIVIIKKO: EI OPETUSTA
18.3. Modaalinen improvisointi: Marko Puro
25.3. Tonaalinen improvisointi: Kimmo Salonen
1.4. Itsenäistä harjoittelua kohti loppukatselmusta
8.4. Toiminnallinen loppukatselmus ja reflektio: KImmo Salonen

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

- Attending teaching
- Taking part in continuous feedback
- Completing the given practices and assignments

Assessment methods and criteria

jatkuva arviointi
itsearviointi
loppukatselmus (säestystaidot)

Qualifications

No prerequisites.