Kultaus ja kultauksen konservointiLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KI00CM78
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää keskiaikaisista ja myöhäisemmistä kultaukseen liittyvistä teksteistä sekä perehtyy kultauksessa historiallisesti käytettyihin sekä nykypäivänä käytettäviin materiaaleihin, työkaluihin ja menetelmiin. Erilaisissa kohteissa käytetyt pintakoristelutekniikat käydään läpi teoriassa ja käytännössä opintojakson pienemmissä moduuleissa.
Opiskelijat oppivat käytännön harjoitustöiden kautta eri aikakausien kultauksen ja pintakoristelun / pintakäsittelyjen perustekniikat jotka mahdollistavat kullattujen ja eri tekniikoilla pintakäsiteltyjen kohteiden konservoinnin osaamisen.
Opiskelijat ymmärtävät kullattujen ja muilla tekniikoilla pintakäsiteltyjen esineiden, mm kehysten vaurioiden syntymekanismit ja vaurioiden syyt sekä tietävät metodeista ja materiaaleista joita on mahdollista käyttää erityyppisten kullattujen ja pintakäsiteltyjen esineiden konservoinnissa ja restauroinnissa.
Sisältö
Kultauksen perinteiset menetelmät - kiiltokultaus ja öljykultaus sekä hopeointi ja muiden lehtimetallien käyttö opetetaan esimerkkien kautta ja opiskelijat tekevät erilaisia harjoitustöitä.
Tutustutaan keskiaikaisiin Etelä- ja Pohjois-Euroopassa käytettyihin kultauksen menetelmiin ja pintakoristelutekniikoihin (sgraffitto, punsselointi, kaiverrus, Pressbrocade) sekä aikakauden pigmentteihin.
Käytännön harjoitustyöt perustuvat osittain esineiden (maalaukset, alttarikaapit, polykromiveistokset, kehykset, huonekalut, mahdollisesti muista materiaaleista valmistetut esineet) aikakaudelle tyypillisten koristelujen kopiointiin.
Kullattujen ja muulla tavalla pintakäsiteltyjen esineiden, mm kehysten puhdistus, puuttuvien koriste-elementtien valmistaminen, kittaus / täyttö sekä erilaiset retusointimenetelmät, mukaan lukien kullattujen ja hopeoitujen pintojen paikkaus alkuperäisillä menetelmillä ovat osa kurssia. Kohteet dokumentoidaan kurssin alussa osaston dokumentointivaatimusten mukaisesti joka tarvittaessa sisältää myös esineen materiaalianalyysit.
Esitietovaatimukset
Ei.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.