Huonekalun konservointi IILaajuus (10 op)
Opintojakson tunnus: KI00CM03
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa erilaiset huonekaluissa käytetyt materiaalit, erilaiset vauriot ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää miten erilaiset materiaalit on otettava huomioon konservoinnissa ja millainen konservointi- ja restaurointityöjärjestys kullekin esineelle vaaditaan.
Opiskelija pystyy konservoimaan ja restauroimaan monia erilaisia materiaaleja käsittävän esineen ja ottamaan konservointitoimenpiteissä huomioon toisistaan poikkeavien materiaalien erityisvaatimukset.
Opiskelija tuntee ja tunnistaa eurooppalaisen ja suomalaisen sisustuksen ja huonekalujen historian ja eri aikakausien tyylit, niille tyypilliset piirteet, rakenteet ja materiaalit. Opiskelija pystyy arvioimaan huonekalun iän sen tyylin rakenteiden ja materiaalin perusteella. Opiskelija tuntee huonekalujen historiaan liittyvän arkistomateriaalin ja kirjallisuuden ja osaa käyttää sitä apuvälineenä konservointisuunnitelmaa tehtäessä.
Sisältö
Monimateriaaliesineen tutkimus, tunnistus ja konservointi.
Huonekaluissa käytettyjen erilaisten ja/tai harvinaisten materiaalien (luu, norsunluu, metallit, kivimateriaalit, lakkatyö, nahka, kultaus jne.) tutkimus, tunnistus ja konservointi ja restaurointi.
Eurooppalaisen sisustuksen ja huonekalujen historia ja tyylit antiikista nykyaikaan.
Huonekalut ja sisustus Suomessa ja Ruotsissa.
Eri aikakausien materiaalit ja rakenteet sisustuksessa ja huonekaluissa.
Esitietovaatimukset
Huonekalukonservointi I
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.